Trzecia debata zaplanowana w ramach projektu koncentrować się będzie na sferze kompetencji. Kompetencji potrzebnych zarówno na czas pandemii, ale także nowych kompetencji 4.0 (z zakresu kompetencji cyfrowych i transwersalnych) przygotowujących uczniów do pracy w firmach Przemysłu 4.0.
Dysruptywne zmiany w wymiarze globalnym tworzą warunki dla transformacji tradycyjnych branż gospodarki w domeny Przemysłu 4.0. W otoczeniu wschodzących technologii – sztucznej inteligencji, big data, chmury obliczeniowej, wirtualnej rzeczywistości i innych – umiejętności, wiedza oraz postawy proaktywne wysuwają się na plan pierwszy, stając się głównym motorem rozwoju i konkurencyjności gospodarek. W Polsce prawdę tę przyswoiliśmy we wciąż niewystarczającym stopniu, co ujawniła także obecna pandemia koronawirusa (COVID-19).
By sprostać wyzwaniom trzeciej dekady XXI wieku, Polska musi zbudować system, którego centrum będą z jednej strony kompetencje 4.0, łączące umiejętności cyfrowe ze zbiorem kompetencji społecznych, komunikacyjnych i interpersonalnych, z drugiej zaś – zintegrowany w skali indywidualnego doświadczenia proces „uczenia się przez całe życie”, zainicjowany w szkole, a następnie przebiegający w naturalnym środowisku aktywności – przedsiębiorstwie, instytucji czy organizacji.
Wydaje się że należy porzucić dotychczasowe reaktywne zmiany i korekty istniejących rozwiązań na rzecz wykreowania w latach 2020-2022 podstaw nowego – programowo i strukturalnie – systemu rozwoju nowoczesnych kompetencji społeczeństwa adekwatnych do czasów czwartej rewolucji przemysłowej.
Partnerem debaty po stronie amerykańskiej jest Common Sense.
Opis wszystkich debat dostępny jest TUTAJ