Badania społeczne SMWI
Bezpieczeństwo cyfrowe
28 września 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało zbiór rekomendacji i zaleceń pn. Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, którym istotną częścią są rekomendacje odnośnie procedur reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa cyfrowego oraz procedury reagowania w szkole w przypadku wystąpienia incydentu zagrożenia. Pakiet dokumentów powstał w wyniku pracy zespołu ekspertów koordynowanego przez Krzysztofa Głomba – prezesa SMWI. Stanowi praktyczny przewodnik dla dyrektorów szkół i innych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w szkole, w bieżących działaniach na rzecz cyberbezpieczeństwa.
PRZECZYTAJ PUBLIKACJĘ
W okresie 2016-2018 SMWI opublikowało 5 raportów pn. Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego prezentujących wyniki badań przeprowadzonych w pięciu etapach począwszy od II połowy 2015 r. do czerwca 2018 r. wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli szkół, które zgłosiły się do projektu Cyfrowobezpieczni.pl. W ramach badania sprawdzone zostały kompetencje osób badanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom cyfrowym
PRZECZYTAJ RAPORTY
W grudniu 2016 r. SMWI wydała raport BEZPIECZNA SZKOŁA CYFROWA Zalecenia i rekomendacje dla samorządów- realizatorów projektów w ramach unijnej perspektywy budżetowej 2014-2020 r. Dokument zawiera pakiet zaleceń i rekomendacji dla samorządów wojewódzkich i lokalnych, które planują realizację w latach 2014-2020 projektów edukacyjnych oraz infrastrukturalnych, finansowanych ze środków RPO, ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji cyfrowych i informacyjnych nauczycieli oraz uczniów, a także zapewniających szkołom nowoczesne wyposażenie w sprzęt cyfrowy i szerokopasmowy dostęp do Internetu.
Przeczytaj raport
Kompetencje cyfrowe
W 2020 r. na zlecenie Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. powstał dwuczęściowy raport "Kompetencje 4.0", ktorego autorem jest Krzysztof Glomb, prezes SMWI. Studium obrazuje wyzwania z jakimi mierzy się współczesny świat, w którym technologie w znaczący sposób wpływają na życie człowieka i rozwój gospodarki. W pierwszej części raportu zdefiniowano pojęcie kompetencji cyfrowych, dokonano analizy potencjału umiejętności cyfrowych w Polsce w kontekście pozostałych krajów Europy i omówiono zagadnienia związane problemem deficytów kompetencyjnych, które hamują rozwój społeczny i gospodarczy. Autor poddał ocenie rolę jaką odgrywają technologie w kształtowaniu środowiska w jakim funkcjonujemy oraz wskazał negatywne skutki społeczno-gospodarcze wywołane pogłębiającymi się deficytami kompetencji zawodowych niezbędnych w pracy w środowisku cyfrowym i niedoborem specjalistów IT na rynku pracy.
PRZECZYTAJ I CZĘŚĆ PRZECZYTAJ II CZĘŚĆ
Nakładem SMWI oraz Fundacji Naukowej Evidence Institute ukazała się na początku lutego 2019 r. publikacja Kompetencje przyszłości w czasach cyfrowej dysrupcji. Studium wyzwań dla Polski w perspektywie roku 2030, będąca owocem prac zespołu badaczy i praktyków edukacji cyfrowej. Studium prezentuje analizę potencjału kompetencji cyfrowych w Polsce na tle rozwiniętych krajów Unii Europejskiej, stwierdzając jego głęboki deficyt we wszystkich grupach istotnych dla rozwoju kraju (m.in. uczniowie szkół, pracownicy MSP, nauczyciele i nauczyciele akademiccy).
PRZECZYTAJ PUBLIKACJĘ
W 2015 roku powstał w ramach projektu Polska Cyfrowa Równych Szans przełomowy raport Taksonomia funkcjonalnych kompetencji cyfrowych oraz metodologia pomiaru poziomu funkcjonalnych kompetencji cyfrowych osób z pokolenia 50+. Dokument zawiera pierwszy w Polsce opis taksonomii funkcjonalnych kompetencji cyfrowych istotnych dla pokolenia 50+, która wiąże je z korzyściami, jakie generuje Internet w różnych obszarach życia, zrywając z tradycyjnym podejściem certyfikacyjnym.
PRZECZYTAJ RAPORT
W maju 2012 r. w ramach projektu Polska Cyfrowa Równych Szans - na zlecenie SMWI - PricewaterhouseCoopers (PwC) zrealizował badanie Korzyści ekonomiczne z integracji cyfrowej osób 45+. Badanie pokazało m.in.: ile Polacy 50+ mogą zaoszczędzić dzięki korzystaniu z Internetu (np. zakupy online, bankowość elektroniczna) i ile państwo polskie może zyskać, jeśli zaczną oni aktywnie wykorzystywać swoje nowe umiejętności cyfrowe w pracy lub w kontaktach z administracją i służbą zdrowia. Wyniki badania były zaskakujące, wskazując że zaniedbania w edukacji cyfrowej dorosłych skutkują w Polsce stratą 24 miliardów złotych rocznie.
PRZECZYTAJ RAPORT