ZDALNA SZKOŁA CZASU KORONAWIRUSA

Opublikowano: 25 03 2020

Pandemia COVID-19 wymaga działań szybkich i nadzwyczajnych. Dlatego przygotowaliśmy w gronie 17 ogólnopolskich organizacji, izb i think-tanków koncepcję pakiet działań antykryzysowych, jakie należy podjąć w pierwszej kolejności na polu edukacji szkolnej. SMWI wniosło w te prace istotny wkład. Dokument opisujący proponowane działania interwencyjne trafił już do Premiera Rządu RP i kluczowych Ministrów. Można go znaleźć pod adresem: http://mwi.pl/pakiet_postulatow.pdf

Za konieczne uznaliśmy 3 podstawowe działania:

  1. skuteczne uświadomienie władzom oświatowym i organom prowadzącym szkoły, iż obecnie dominujący w działaniach szkół model nauczania z wykorzystaniem e-dziennika nie zasługujący na miano „kształcenia na odległość” – w żadnej mierze nie gwarantuje realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych szkół i wymaga pilnej zmiany
  2. wprowadzenie do codziennej praktyki dydaktycznej kultury nowocześnie rozumianej edukacji zdalnej, opierającej się na rzeczywistym, interaktywnym kontakcie nauczycieli z uczniami, bazującym na wykorzystaniu platform edukacyjnych, umożliwiającym aktywizację ucznia i indywidualizację nauczania, wykorzystującym aplikacje, gry i edukacyjne zasoby cyfrowe.
  3. upowszechnienie korzystania z metod dydaktyki cyfrowej aktywnie włączających ucznia w proces dydaktyczny.

Wizja przejścia z modelu stacjonarnej edukacji frontalnej do zdalnego nauczania wymaga pilnych inwestycji. W ramach realizacji pakietu „tarczy antykryzysowej” Rządu RP należy zrealizować co najmniej następujące pilne działania interwencyjne:

  1. zniesienie w trybie pilnym podatku VAT na laptopy, tablety, smartfony oraz drukarki zakupywane dla celów edukacyjnych (zwolnione są cyfrowe urządzenia stacjonarne) 
  2. zakup i dystrybucja na poziomie centralnym mobilnych pracowni cyfrowych dla wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych (wraz z instalacją „studia edukacyjnego” w każdej szkole)
  3. zakup i dystrybucja na poziomie centralnym laptopów służbowych oraz drukarek dla nauczycieli (na początek zaspakajających podstawowe luki, a w perspektywie roku dla każdego nauczyciela) - powiązanych z obowiązkami jego wykorzystania
  4. pilne uruchomienie platformy udostępniania na wolnych licencjach i promowania cyfrowych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez nauczycieli w celu realizacji podstawy programowej. Platforma umożliwi wykorzystywanie tych materiałów przez nauczycieli w całym kraju. Proponuje się także wprowadzenie mechanizmu premiowania nauczycieli – twórców interesujących i licznych materiałów  
  5. pilne uruchomienie centralnego punktu doradztwa metodycznego oraz regionalnych punktów doradztwa metodycznego w zakresie realizacji docelowego modelu kształcenia na odległość z wykorzystaniem platform zapewniających interaktywny, a także zindywidualizowany kontakt ucznia z nauczycielem oraz stosowanie aktywizujących metody dydaktyki cyfrowej. 
  6. wydanie na poziomie centralnym przepisów dotyczących zapewnienia cyberbezpieczeństwa urządzeń końcowych, sieci szkolnych oraz aplikacji edukacyjnych, a także dezynfekcji urządzeń.
  7. przekazanie środków finansowych dla samorządów na interwencyjny zakup z wolnej ręki:
    - usług szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół oraz nauczycieli (a w przypadkach interwencyjnych także uczniów)  
    - dostępu do płatnych aplikacji i treści edukacyjnych (cyfrowych pomocy dydaktycznych) 
    - dostępu do platform klasy Learning Management Systems (LMS)
    - usług zdalnego wsparcia doradczego dla dyrektorów i nauczycieli w zakresie prowadzenia lekcji w nowym modelu, realizowanego przez specjalistów, NGO, firmy, edukatorów z uczelni wyższych, etc.   

Rekomendacje dla zdalnej edukacji szkolnej są częścią szerszej akcji „Czas na gospodarkę cyfrową”, której landing page znajduje się pod adresem: https://digitalpoland.prowly.com/85402-czas-na-cyfrowa-gospodarke

#cyfrowaszkoladomowa, #akcjaedukacja

Zobacz także

INICJATYWY

Ramy funkcjonowania Klubów Rozwoju Cyfrowego w Polsce

Aktualnie trwają prace nad tworzeniem Ram funkcjonowania Klubów Rozwoju Cyfrowego w Polsce. Jest to inicjatywa mająca na celu merytoryczne wsparcie tworzonych Klubów Rozwoju Cyfrowego (KRC) na terenie całego kraju, w których osoby dorosłe będą miały możliwość zdobywania...

zobacz więcej

INICJATYWY

Krzysztof Głomb członkiem Rady ds. Informatyzacji Edukacji

Ministra Edukacji Narodowej Barbara Nowacka powołała 28 lutego na nową kadencję Radę ds. Informatyzacji Edukacji MEN, w skład której wszedł Krzysztof Głomb – prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Pracami Rady pokieruje dr Anna Beata Kwiatkowska, zaś jej wiceprze...

zobacz więcej

Aktualności

Zobacz wszystkie

Podstrony

Trwa wyszukiwanie...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.