Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE to ważny element Pakietu Edukacyjnego Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej. Organizatorem i operatorem projektu, realizowanego w latach 2020-2023, było Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Transformacja cyfrowa szkoły, według założeń projektu HUMINE, to przeprowadzenie zmian na polach: metodyki nauczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, dobrostanu nauczycieli i uczniów, organizacji szkoły oraz infrastruktury cyfrowej. Ze wsparcia w ramach HUMINE skorzystało blisko 120 małopolskich placówek edukacyjnych. Projekt wystartował jesienią 2020 roku. To pierwszy w Polsce, kompleksowy program transformacji. Już wiemy, że wypracowane metody działania oraz doświadczenia dydaktyczne będą wykorzystywane także w innych regionach Polski.
- Koncepcja powstała zaraz po ogłoszeniu pandemii wiosną 2020 roku. Szybko okazało się, że ten projekt to coś więcej, niż tylko program mający lepiej przygotować szkoły do nauki zdalnej – komentuje Marta Malec – Lech, członkini zarządu Województwa Małopolskiego. – To program, którego zadaniem jest podniesienie kompetencji cyfrowych - zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Program, który jest odpowiedzią na szybko zmieniającą się rzeczywistość oraz potrzeby Przemysłu 4.0. Już dzisiaj musimy uczyć dzieci w początkowych klasach szkoły podstawowej programowania. Za chwilę będzie to umiejętność wymagana niemal na każdym stanowisku pracy. Naszym zdaniem jest przygotowanie w ramach tego projektu młodych ludzi, aby w przyszłości mieli odpowiednie kompetencje, by podjąć pracę w Przemyśle 4.0.
W ramach projektu wytypowano szkoły modelowe, wśród których znalazło się 28 szkół podstawowych oraz 15 liceów z 22 powiatów w Małopolsce. Otrzymały one nowoczesny sprzęt, między innymi: oprogramowanie, komputery, sprzęt video, narzędzia do rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, klocki do nauki robotyki, roboty i drukarki 3D oraz pełne wsparcie szkoleniowe i dydaktyczne.
- Sprzęt to oczywiście znaczący – powiedział Robert Wadycki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Skrzyszowie. – Dużo ważniejsza była jednak nauka efektywnego korzystania z niego. W pierwszej kolejności skierowana do nauczycieli, dalej do uczniów. Zapewniam, że lekcje, podczas których używamy narzędzi multimedialnych są dla uczniów dużo ciekawsze, niż klasyczna ich wersja z podręcznikiem, zeszytem i notatkami. Serdecznie zapraszam na lekcje, w których wykorzystujemy narzędzia do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.Kolejny przykład: użycie smartfonów, które zakupiliśmy. Na koniec lekcji nauczyciel chce sprawdzić, co dzieci zapamiętały. Wcześniej było, że wyciągamy karteczki, a teraz wyciągamy smartfony i Kahootem robimy sprawdzian. Uczeń pracuje w środowisku, w którym na co dzień funkcjonuje. Wspaniała zabawa, każdy chce być lepszy, a nauczyciel ma świetną informację, co uczeń zapamiętał z danej lekcji.
O tym, że wdrożenie projektu to zmiana systemowa mówi Agnieszka Kapek, dyrektorka Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu.
- HUMINEto także ujednolicenie narzędzi komunikacji internetowej między nauczycielami, umożliwienie korzystania nauczycielom i uczniom ze wszystkich dostępnych multimediów, Internetu w każdym miejscu w szkole, możliwość odbywania zdalnych konferencji czy rad pedagogicznych. Z punktu widzenia dyrektora to bardzo widoczne i pożądane zmiany. Wszystkie szkolenia, które przeprowadził zespół trenerów ze Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” miał dla nauczycieli ogromną wartość. Nauczyciele chcieli się uczyć nowych rzeczy i narzędzi, aby być jak najbliżej technologicznie uczniów i wspólnie wykorzystywać te umiejętności do nauki nowych rzeczy. Ważnym elementem projektu były także kilkudniowe warsztaty dla kadry zarządzającej. Dzięki temu dyrektorzy mieli pełną świadomość wagi tej transformacji i dopingowali całą kadrę pedagogiczną.
Decyzją władz województwa małopolskiego proces transformacji cyfrowej szkół będzie kontynuowany. Od września tego roku przystąpi do niego 100 kolejnych placówek.
- Projekt Humine pokazał jednoznacznie, że koniecznie trzeba zmieniać nasze podejście do procesu edukacji – podkreśla Dariusz Styrna, dyrektor Departamentu Edukacji Województwa Małopolskiego. – Cieszę się, że Małopolska, jako pierwsza w Polsce, rozpoczęła te działania i będzie je kontynuować. Mamy już zarezerwowane środki na ten cel. Za kilka tygodni wybierzemy szkoły, które przejdą podobny proces, jak szkoły w projekcie HUMINE.
Transformacja cyfrowa szkół to proces ciągły przekonuje, z kolei, Grzegorz Foltak, dyrektor ds. projektów cyfrowych Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”:
- Uświadomienie tego dyrekcji i nauczycielom było jednym z priorytetów. Każdego dnia pojawiają się nowe narzędzia, które można z powodzeniem stosować w procesie edukacji. To choćby sztuczna inteligencja, czy chat GPT. Nowoczesna szkoła musi wiedzieć jak je wykorzystać, by wspomagać proces edukacji i aktywizować uczniów. Szkoła to miejsce, które musi funkcjonować w środowisku dostosowanym do aktualnych czasów, musi nadążać za szybko zmieniającą się rzeczywistością.
Jednym z ważniejszych elementów projektu HUMINE było także wsparcie w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, świadomego wykorzystywania narzędzi cyfrowych oraz Internetu w edukacji i życiu prywatnym.
Projekt HUMINE w liczbach:
- 120 szkół w całym projekcie
- 43 szkoły modelowe, w tym:
- 28 szkół podstawowych
- 15 liceów ogólnokształcących
- z 22 powiatów z Małopolski
- 8 tysięcy osób, które w sumie skorzystały ze wsparcia: uczniowie, nauczyciele, rodzice, dyrektorzy szkół
Na konferencji prasowej, podczas której podsumowaliśmy działania w ramach: Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE pojawili się przedstawiciele najważniejszych, małopolskich mediów: TVP Kraków, Radio Kraków, Polska Press, Radio ESKA, Radio RDN Małopolska i Telewizja Małopolska.
Oprócz relacji w ramach popołudniowych pasm radiowych i telewizyjnych, pojawiły się także relacje internetowe, do których linki znajdują się poniżej:
- TVP Kraków, Kronika Krakowska (od 6 minuty, 33 sekundy)
https://krakow.tvp.pl/76415094/kronika-13032024-1630
- Polska Press
https://tarnow.naszemiasto.pl/nowoczesna-technologia-wkroczyla-do-szkol-w-regionie/ar/c1-9644489
- Radio Kraków
- Radio Eska
- Radio RDN Małopolska
https://rdn.pl/241331/cyfryzacja-i-nowe-technologie-coraz-mocniej-wkraczaja-do-szkol-w-malopolsce/
- Media UMWM